Hälsoknuffen / Foodtopia

Vi vill inspirera och provocera för att få konsumenter, handel och politiker att förstå vart vi skulle kunna vara på väg med vårt matsystem och att det utvecklas en betydande dialog i hela samhället kring vart vi skulle kunna nå om vi ändrade kurs. Det är år 2039 och i vår prototyp är du en testpilot för en matvalsprototyp FOODTOPIA som visar vilka hälsoutmaningar vi kan komma att stå inför i framtiden. I prototypen blir du olika fiktiva personer och dina val påverkas av framtidens kundklubb som kan försvåra eller förenkla för hur hälsosamt du kan äta beroende på om data delas eller inte delas i systemet.

Team: Awaresome, RISE och Boid

Syfte

Vår vision är att det finns full transparens i hela livsmedelskedjan 2040 och att konsumenten äter på ett hälsosamt sätt så att risken för ohälsa och död i förtid i Sverige pga livsmedel är minimal. Vår koppling till PUSH är genom den ohälsosamma matkonsumtionen. Idag ser vi att matkonsumtionen går åt fel håll och att ingen riktigt vill ta ansvaret för att den ska utvecklas positivt. För att lyckas med det behöver konsumenterna få insikt i hur de faktiskt handlar och konsekvenserna av hur de äter och därigenom inspireras till att förändra sitt ätande. Svaret ligger delvis hos dagligvaruhandelns kundklubbar och att konsumenten på ett enkelt sätt får insikter av sin inköpsdata.

Genomförande

Projektet är indelat i fyra arbetspaket (AP). AP 1 har fokus på budget, tidsplan, kommunikation samt spridning av projektresultat. I AP 2 utvecklas det spekulativa designkonceptet som prototypen baseras på. Det innehåller workshop med projektteamet samt att ta fram detaljer runt designkonceptet för prototypen samt kommunikation av framtidsscenariot. I AP 3 görs ett användargränssnitt för prototypen. I AP 4 byggs och testas prototypen på målgrupperna. Parallellt med ovan sker kommunikation främst via PR och digitala kanaler men även i fysiska möten då protoypen visas

Mål och önskade effekter

Prototypen utmanar och provocerar besökarna att tänka på hur de kan göra eller bidra till mer hälsosamma matval, något som många vill men av olika skäl har svårt att få till. Projektet kommer med resultatet av prototypen att arbeta för att få till ytterligare dialog med målgrupperna om att bidra till att konsumenten kan få goda råd om hälsosamma och hållbara matval baserade på ökad transparens när det gäller konsumentens livsmedelsinköp. Detta är ett led i att få till en långsiktig beteendeförändring hos konsumenterna med goda intentioner till transformation av deras hälsosamma ätande

Kontakta arbetsgruppen

Vid frågor, hör av dig till Mats Wiktorson på Awaresome på e-post: mats.wiktorsson@awaresome.se

Vill du läsa mer och testa prototypen?